2012. április 5., csütörtök

Cserháti félkör

Ez a bejegyzés elég sokat húzódott, egészen pontosan 1 hónapnál is többet. Mivel az emlékfoszlányok már kezdenek törlődni memóriámból, ez talán az utolsó pillanat, hogy képernyőre vessem, ezzel megóvjam őket a feledés homályától.
Tehát Dórival a Cserhátban túráztunk. Az eredeti cél az volt, hogy Magyarnándorból indulunk, majd Becskét, a Szandavárat, Szandát és Szandaváralját érintve oda is érünk vissza, kb. 25 km-t megtéve. Mindez talán sikerült is volna, ha feszített tempóban egyenletesen haladunk az útvonalon és nem bámészkodunk el holmi természetbúvárkodás ürügyén. De most sem így történt, mert még Magyarnándor községhatárát sem sikerült átlépnünk, és már be is csábultunk egy nagy, elhagyatott majorságba. "Kémeink" jelentették ugyanis, hogy innen esténkét baglyokat lehet hallani, mi pedig éppen szerettünk volna látni. Szóval bebújtunk a hézagos drótkerítésen, és átvizsgáltuk az omladozó istállókat.

Omladozó istálló

A hely egy kuvik tökéletes fészkelőhelyének tűnt, de madarat nem láttunk. Némi keresés után az egyik istálló keresztgerendája alatt nagy adag (sajnos már nem friss) bagolyköpet és meszelés fedte fel egy bagoly egykori nappalozóhelyét. Ez azért felcsigázott minket, hiszen egyértelműen mutatta, hogy nagyon is lehet bagoly a környéken, ezért folytattuk az istállók átnézését.

A nappalozóhely
Meszelés és köpetek
Bagolyköpet

Az egyik istálló mellett egy beton emelvényt találtunk, rajta hatalmas mohapárnákat - ilyet se sokat láttunk még. Vigyázni kellett egyébként az istállók környékén, mert néhol begazosodott árkokat, aknákat találtunk, vagy csak sejtettünk, de létükről nem vágytunk empirikus bizonyítékra. Bagoly viszont nem lett, akármennyire is néztük, de 1 órán keresztül biztosan elbolyongtunk a kihalt majorságban.

Dóri és a mohapárnák
Mohapárnák

Aztán indultunk tovább, abban a hitben, hogy még jól állunk az idővel. Az utunk mezőgazdasági területek, fiatalabb erdők, fasorok, galagonyás cserjések és egy-egy jobbnak ígérkező gyepfolt közt vezetett. Egy idő után elértük a kéket, ez vezetett be Becskére.

Becske felé
A szuper buszmegálló

Becskén pecsételtünk egyet a kocsmában, és ha már ott voltunk,"tankoltunk" is. Itt találtunk egy jópofa buszmegállót (?), jót nevetgéltünk rajta. Becskéről meredek út vezet a kőbányához, ez a szakasz következett. Szinte meg se kottyant, így hamar a bányába értünk. A bánya tele volt hollóval, talán 40-et számoltunk össze. Amúgy azért jöttünk, hogy hajnalmadarat lássunk (ugye, ez az a madár, amit a Bél-kőn és a Pilisben is eszelősen kerestünk, azóta szerencsére amúgy meglett, éppen Pilisszántón), de ezúttal is meglógott az ebadta (sőt, lehet, hogy ott sem volt).

Hollók
Kőbánya

Itt is elmadarászgattunk egy fél órát legalább, vagyis az eredeti terv már egyértelműen megbukott. Sebaj, mentünk tovább a kéken a Szandavárba. Rövid, de meredek út vezet oda a bányától, de fentről a kilátás mindenért kárpótol. Északi irányban a Magas-Tátrát véltük látni, le is fotóztam, hátha nem hiszitek. :) Az idő pedig csodás volt, pont ilyen tájképfotózásra való.

Szandavár
Kilátás a Szandavárból
Magas-Tátra
Kilátás a másik irányban
Uzsonna a csúcson

A csúcson elfogyasztottuk maradék uzsonnánkat, közben beszélgettünk a többváltozós biológiai adatfeltárás szépségeiről, majd kiterveltük, hogy egyetlen módon kerülhetjük el, hogy ránk esteledjen: ha Szandán elérünk egy buszt, ami Magyarnándorba megy. Szaporáztuk tehát a lépteinket lefelé, és bár néhány növénynél megálltunk, a fények már estébe hajlóak voltak.

A Szandavár lentről
Aszat fészek
Seprűzanót

De aztán csodával határos módon 10 percet kellett csak várnunk egy olyan buszra, amely nekünk tökéletesen megfelel - azt hiszem, 4-nél több ilyen busz nem volt aznap.
A busz letett minket Magyarnándoron, de a reggeli eredménytelen bagolykeresés után még visszamentünk egyszer a majorhoz, hátha estefelé egy aktív madarat sikerül elcsípnünk. Volt kb. 1 óránk sötétedésig, addig nézelődtünk, a vége felé inkább már csak hallgatóztunk, de nem lett bagoly, csak egy nagy őrgébics, szerény fotó tanúsítja.

Nagy őrgébics
Este a majorban
Ebben van az éjszakázóhely
Figyelek
"Kísértetkastély"

Innen már tényleg hazafelé vettük az irányt. Jó kis túra volt, hát ha még sikerült volna végigjárni! :)

1. Jó!
    Számomra teljesen ismeretlen vidék!
    Vonzó elhagyatott istálló :-)